Gyermekvédelmi munkánkat az Evangélium szellemiségére alapozva, a Rend hivatalos alapdokumentumai határozzák meg, amelyek szorosan kapcsolódnak az ENSZ Gyermekjogi Egyezményéhez.
A Marista Rend Gyermekvédelmi protokolljának bevezetése, megismertetése egy komplex tevékenységsorozatot igényel. Magyarországon a gyermekszegénység és a gyermekbántalmazás magasan az Európai átalag fölött van. Intézményeinkben oktatott és nevelt gyermekeink döntő többsége halmozottan hátrányos szociális miliőből, deviáns életvezetési mintákat is közvetítő, morális hiányosságokat mutató családokból származnak. Különösen veszélyeztetettek a gyermekbántalmazás valamint a deviáns viselkedésformák megjelenése szempontjából is.
A gyermekbántalmazás problémája, nemcsak a hátrányos helyzetű gyermeket érinti, jelen lehet bármely gyermek életében. Így programunkat szélesebb körben kívánjuk megvalósítani.
A Marista Rend gyermekvédelmi tervének központi gondolata a gyermekek és a fiatalok jogainak határozott és elkötelezett előmozdítása és védelme. Alapvetésünk, ha úgy gondoljuk, hogy a gyermekeknek és fiataloknak jogaik vannak, akkor teljes személyiségnek kell őket tekinteni, akiket nem védelemre szoruló tárgyakként kell kezelnünk, hanem a jövőjükről határozott véleménnyel, döntéshozatali képességgel rendelkező aktív személyeknek. Ezért elfogadtuk a „4 P szabályzat” –ot (Protection, Prevention, Pormotion, Participation)- tevékenységünk középpontjában a Védelem, Megelőzés, Előmozdítás és Részvétel áll.
A Védelem hangsúlyozásával, valószínű, hogy gyermekinket passzív tárgyakként kezelnénk, akiknek védelemre van szükségük, ebben a helyzetben nincs mondanivalójuk, véleményük.
A Megelőzés előtérbe helyezésével felszínre és elemzésre kerülnek a problémák, de maguk a gyermekek még mindig háttérben vannak.
Fontos az Előmozdítás, amely során kiemelt figyelmet fordítunk az egyéni személyiség- és kompetenciafejlesztésre, ez alapozza meg a növekedés, fejlődés lehetőségét.
A Részvétellel biztosítjuk, hogy meghallgatjuk a véleményüket, teret adunk számunkra, hogy bátran elmondhassák gondjaikat.
Prevenciós programunkkal gyermekbántalmazás megelőzéséhez és hatékony kezeléséhez komplex módon közelítünk, megszólítva pedagógust, szülőt, gyermeket. A program fókuszában a gyermekek állnak, akiknek fontos megtanítanunk, hogy aktív részesei legyenek a velük történő eseményeknek, ne passzív elviselők, tudjanak tenni önmagukért és ne viseljék el a bántalmazást.
Cél: A gyermekek megszólítása! – problémáival, félelmeivel nincs egyedül! Tudjon segítséget kérni.
A pedagógusok megszólítása!- tisztában legyenek a gyermekek jogaival, felkészültek legyenek a különböző nehéz élethelyzetek kezelésére, ismerje fel a bántalmazást, merjenek felelősséget vállalni, és adjanak segítséget a krízishelyzetbe került gyermeknek! Tudjon szakember segítsége nélkül levezetni prevenciós foglalkozásokat.
Szülők megszólítása!- védje gyermekét! Ismerjék fel, hogy viselkedésük, a gyermekkel szembeni magatartásuk meghatározó a gyermek személyiségfejlődése szempontjából.
Célcsoport Nevelési oktatási intézmények (iskolák, óvodák, tanodák, Biztos Kezdet Gyermekház)
- Vezetők
- Pedagógusok
- Szülők
- Gyermekek, fiatalok
Vezetők
Legyenek érzékenyek a gyermekbántalmazás kérdésével kapcsolatban, támogassák a programot és a kezdeményezések megvalósítását.
Pedagógusok
Általános helyzetkép, a gyermekbántalmazás formáinak megismerése, a gyermekeket és fiatalokat fenyegető veszélyforrások megismerése. A konfliktushelyzetek erőszakmentes feloldási módjaira, valamint a közösségfejlesztés módszereire való képzés. Prevenciós, konfliktuskezelő technikák elsajátítása. Legyen képes gyermekvédelmi prevenciós foglalkozások levezetésére szakember segítsége nélkül.
Szülők
A gyermekbántalmazás területén érzékenyítés, segítségnyújtás formáinak, elérésének útjai. Közösség építő programok keretében a gyermekeket és fiatalokat érintő veszélyforrások feltárása.
Gyermekek, fiatalok
A gyermekek gyermekjogi alapismereteinek bővítése, a saját testének tisztelete, az életkori szükségletek időben történő kielégítése, jártasság kialakítása a szolgáltatások felhasználásában. Eredményes szocializációjuk elősegítése a morálisan és mentálisan erősítő életmódminták nyújtása, az érzelmi biztonságot nyújtó közösségi foglalkozások keretében. Felvilágosítás a drog, alkohol és egyéb szenvedélybetegség kialakulásának kockázatairól. Tudja felismerni a bántalmazás különböző formáit, merjen szólni megbízható felnőttnek, sérelem esetén tudjon segítséget kérni. Eszközt adunk (önvédelmi szabályok) hogy, képesek legyenek megoldani nehéz helyzeteket, merjék megállítani a bántalmazást.
A marista pedagógusoknak és nevelőknek ide katintva a teljes anyag elérhető
Korosztály | A foglalkozás címe | A foglalkozás témája | Kulcsszavak | Linkek |
---|---|---|---|---|
Óvodás korosztály | Simogatás | - Fizikai érintés. - Testélmények. - Kényelmes és kényelmetlen érintések. | - Test részei - Érzések – érzelmek - Felfedezés-kezdeményezés | |
Óvodás korosztály | Kiko szabálya | Saját testem az enyém | - érintés - titok - intim testrész - megbízható felnőtt | |
Óvodás korosztály | Érinteni és nézni | Kellemes és kellemetlen érzések megtapasztalása | - Test részei - Érzések-érzelmek - Biztonság | |
Általános iskola 1. osztály | Az én testem az enyém | Kellemes és kellemetlen érintések megtapasztalása | - A saját test - Személyes területek és határok - Érzelmek és érzések - Tolerancia és tisztelet | |
Általános iskola 1. osztály | Jól szeretni | Hogyan nyilvánítjuk ki szeretetünket, érzések, érzelmek felismerése | - A saját test - Megfelelő, nem megfelelő és bizonytalan érintések - Tolerancia és tisztelet | |
Általános iskola 2. osztály | Gondolkodj és dönts | A félelem és a biztonság érzése | - Biztonság - Félelmek - Döntés - Megbízható személy | |
Általános iskola 2. osztály | Sára szomszédja | Kellemes és kellemetlen érintések megtapasztalása | - Test részei - Szexuális abúzus - Titkok - Önvédelem | |
Általános iskola 3. osztály | Nem az én hibám | Bántalmazás, önvédelmi stratégiák | - Szexuális abúzus - Bűntudat - Idegenek - Önvédelem | |
Általános iskola 4. osztály | Jó titok, rossz titok | Jó titok, rossz titok | - Titkok - Biztonság - Önvédelem - Megbízható felnőt | |
Általános iskola 5. osztály | Érzelmek kifejezése közlés szavak nélkül | Érzelmek felismerése | - Érzések, érzelmek - Empátia - Tolerancia | |
Általános iskola 5. osztály | Mindenhol biztonságban | Biztonságban érezni magunkat | - Biztonság - Önvédelem - Megbízható felnőtt | |
Általános iskola 6. osztály | A szavak ereje | Szavakkal is bánthatjuk társainkat | - Erőszak-Kommunikáció - Érzések-érzelmek - Bullying - Barátok - Empátia | |
Általános iskola 6. osztály | Tartasd tiszteletben a határaimat | Személyes tér, intim zóna, jogok | - Intimitás - Érzések – érzelmek - Önvédelem - Látom valamit, ami nem jó | |
Általános iskola 7. osztály | Biztonságban | Biztonság | - biztonság - döntéshozatal - internet - idegenek - segítség kérése és adása | |
Általános iskola 7. osztály | Ne légy meggondolatlan! | Az internetes ismerkedés veszélyei | - Szexuális abúzus - Internet - Megbízható felnőt - Barátok - Marista jelzőrendszer | |
Általános iskola 8. osztály | Iskolai bántalmazás | Az iskolai bántalmazás | - Erőszak-kommunikáció - Érzések – érzelmek - Bullying - Látok valamit, ami nem jó - Döntéshozatal | |
Általános iskola 8. osztály | Mítosz és valóság | Szexuális bántalmazás | - Szexuális abúzus - Önvédelem - Marista jelzőrendszer | |
Középiskola 9. osztály | Ciberbullying | Az online bántalmazás | - Megfélemlítő személy jellemzői - Megfélemlített (célszemély) jellemzői - Cyberbullying - A zaklatás körforgása - Van megoldás? | |
Középiskola 9. osztály | Erőszak-agresszió | Erőszak-agresszió felismerése | - Erőszak-kommunikáció - Érzések – érzelmek - Döntéshozatal - Empátia - Tolerancia | |
Középiskola 10. osztály | Törd meg a csendet! | A szexuális bántalmazás | - Megbízható felnőtt - Marista jelzőrendszer - Szexuális abúzus - Bűntudat - Döntéshozatal - Empátia | |
Középiskola 11. osztály | Van kiút | A szexuális bántalmazás | - Érzések-érzelmek - Marista jelzőrendszer - Szexuális abúzus - Szexuális kapcsolatok - Bűntudat - Barátok - Empátia |